Poniżej przedstawiamy garść podstawowych faktów na temat sztuki współczesnej, jednocześnie przedstawiamy jakie nurty i trendy charakteryzują dzisiejsze podejście do sztuki.

Sztuka współczesna

Sztuka współczesna według definicji jest okresem w sztuce, który rozpoczął się wraz z zakończeniem II wojny światowej. Sztuka współczesna ma związek z rozkwitającą popkulturą a także z mocno rozwiniętymi w porównaniu do poprzednich okresów możliwościami technicznymi (wpływającymi zarówno na masowość sztuki jak i na nowe sposoby na tworzenie dzieł). Tym samym sposób w jaki jest wyrażana sztuka współcześnie to już niekoniecznie malarstwo, rysunek czy rzeźba. Dzieła będące przedstawicielami sztuki współczesnej to także kolaże, fotografie, wizualizacje świetlne, graffiti, animacje, grafiki komputerowe a nawet happeningi. Co ciekawe sztuka współczesna lubi mieszać różne gatunki i eksperymentować. Można powiedzieć, że czasami ciężko odróżnić co jest sztuką a co nią nie jest. Granica się zaciera i jednocześnie wyznaczane są kolejne granice tylko po to by je szybko przekroczyć.

Nurty i trendy zauważalne w sztuce współczesnej

Jakie nurty można dostrzec w ramach sztuki współczesnej? Wpływ na sztukę współczesną na konceptualizm. Myśl zawarta w dziele często jest istotniejsza niż samo dzieło. Ważne jest znaczenie prostych i wyrazistych komunikatów. Podejście artystów często opiera się na minimalizmie oraz prostocie. Cenione jest geometryczne podejście do tworzenia dzieła. Jednocześnie cenione są dzieła korzystające z hiperrealizmu oraz ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Nadmierne elementy ozdobne stały się passe. Jednak minimalizm również nie jest tak bardzo oczywisty jak mogłoby się wydawać. W dobrym tonie jest mieszanie różnych gatunków i czerpanie z różnych inspiracji.

Poza tym, mówiąc o sztuce nowoczesnej nie da się przejść obojętnie obok faktu, że sztuka zaczęła mieć charakter masowy. Sztuka nie jest czymś zarezerwowanym wyłącznie dla wyższych sfer. Nawet wprost przeciwnie – świat biznesu aktywnie korzysta ze sztuki do ocieplenia wizerunku marki. Jest to coś co z pozoru mocno się ze sobą kłóci. Mimo to treny jednoznacznie wskazują na to, że art branding jest i będzie na topie.